Wij2indeUSA Weblog

Onze vakanties in de States

New Year’s eve in Orlando 2007 – 2008

The Day Before…

Blijft altijd een raar idee, morgen zitten we al in de States! De reispapieren zijn verzameld en de koffers staan klaar om gepakt te worden. Net nog even gechecked of de paspoorten nog niet verlopen waren… en gelukkig niet. We vliegen morgen met Delta Airlines naar Atlanta en maken daar de overstap naar Orlando. Ik krijg net nog een mailtje van Delta met de vluchtgegevens en ze wensten ons een prettige vlucht en een leuke vakantie. Toch attent.

De weersverwachtingen zien er ook gunstig uit. Er wordt alleen op 31 december regen verwacht. Hopenlijk is dat ’s ochtends, zodat we droog het nieuwe jaar in kunnen.

GELAND!

Even snel een berichtje vanaf Orlando Airport (McCoy). De vlucht is goed verlopen, het was even haasten bij de overstap. Onze koffers zijn hoogstwaarschijnlijk met de volgende vlucht mee vanwege het tijdsgebrek. Dus we moeten nog een uurtje wachten. Even Mac-en dan maar 🙂

Update:

Even een kleine update, nu heb ik er wat meer tijd voor.
Jon (een goede vriend) was mooi op tijd om ons op te halen en ons naar Schiphol te brengen. Daar hebben we nog even een croissantje gegeten en wat gedronken met z’n 3-en. Toen Jon naar huis ging, hebben wij nog wat tijdschriften gekocht en zijn langzaam naar de gate gegaan. Na het bekende vragenrondje (nee, ik heb niets van iemand anders mee en alles is van onszelf en we hebben de koffers niet uit het oog verloren) konden we langzaam aan het vliegtuig in. Helaas geen eigen schermpjes in de Delta 767-300ER. Daar hadden we al rekening mee gehouden, maar blijft toch een beetje jammer. Dan maar een beetje slaap inhalen, zover dat lukt met mijn 1,92 in een vliegtuig stoel. De vlucht verliep erg rustig maar door de flinke tegenwind hadden we toch wat vertraging met alle gevolgen vandien….(zie elders in het verslag 😉 )

100_1214.jpg100_1215.jpg100_1216.jpg100_1218.jpg100_1250.jpg100_1252.jpg100b1240.jpg

DAG 1

Zo, na een goede nachtrust en een iets te lang verblijf op het vliegveld, zijn we nu goed uitgerust. De koffers waren iets later dan ons in Orlando. Na wat navraag bleek mijn koffer met de eerste vlucht mee te komen en die van Nienke een vlucht later, omdat het vliegtuig vol was. En nu had dat vliegtuig ook nog een half uur vertraging. Al met al 2,5 moeten wachten op de koffers. Helaas, niets aan te doen.

Bij het hotel aangekomen werden we wel positief verrast. We zitten en het nieuwste deel van het hotel. Lekker ruime kamer met bedden die we automatisch in hardheid kunnen verstellen. Koelkastje en magnetron zijn ook aawezig.

Vandaag gaan we naar Universal. We hebben een weekkaart, dus laten we die maar vandaag in laten gaan. Waarschijnlijk is het superdruk maar dat zien we zo wel :-).

DAG 2 en 3 New Year’s Eve

Na een relaxte start op dag 2 (internet is overal goed voor, ook het luisteren van Radio 1 – langs de lijn :-P) hebben we na een redelijke wandeling op International Drive toch maar de taxi genomen naar Universal Orlando Resort. Om 11 uur aangekomen in Universal Island of Adventure pat-in-island-of-adventure-mickeys-boat.jpg bleek het behoorlijk, nee eigenlijk echt enorm druk te zijn! Daar hadden we al rekening mee gehouden omdat het ook hier nog een paar dagen vakantietijd is. Ondanks dat hebben we ons echt prima vermaakt, de niet al te lange wachttijden opgezocht en lekker door het park gebanjerd. Daardoor toch nog de Poseidon’s Fury (show met veel water en vuur, leuk!), poseidons-fury.jpg The Eight Voyage of Sinbad (show met zwierezwaaien en wat vuur, water en knallen, niet heel bijzonder) en  Jurassic Park River Adventure (wateratractie waar je nogal nat van wordt, echt erg leuk en mooi!). Om 17 uur naar Universal Studio’s gelopen, waar het nog drukker bleek. Maar toen zowel alle jonge bezoekers als de wat oudere zich vergaapten aan de Macy’s Parade (levensgrote balonnen in een optocht met als grande finale mister Santa himself) zijn wij snel de Revenge of the Mummy “ingeslopen”. Een erg coole, snelle, mooie, niet over de kop gaande rollercoaster. Super. En nadat we toch nog Santa langs hebben zien komen ook nog Disaster(atractie, geinig) en Animal Actors On Location (show met allemaal huisdieren die coole trucjes kunnen, grappig, maar kort) kunnen bezoeken. Daarna was het toch tijd om onze voetjes rust te gunnen en via een lekker avondmaal richting hotel te gaan. Topdag, moe maar voldaan 🙂

Op dag drie (31 december!) zijn we lekker gaan shoppen bij de Premium Outlet Store’s. Een soort Batavia stad bestaande uit 90 merk-winkels (adidas, tommy hilfiger, puma, ecco, fossil, GAP, Guess etc) waar alles verkocht wordt tegen flinke kortingen. Waren daar lekker vroeg (10 uur) en op het hoogtepunt qua drukte (15 uur) naar het hotel gegaan. Een paar uurtjes relaxen en opfrissen en daarna op naar de Newyears Eve party van Universal City Walk. universal-city-walk.jpg Daar aangekomen toch nog even snel het park in, doorstuiven naar de Incredible Hulk Coaster hulk.jpg, daarin minimaal 6 keer over de kop gevlogen en gegild en gelachen. Op het feest was het alles eten wat je wilt, toegang tot alle clubs en optredens van Foreigner en de B52’s. Echt een hele gezellige, swingende en leuke avond. Muziek was erg goed, eten was er volop, alleen de baco’s waren erg sterk, haha. Het was een super avond. (hierin vermelde meningen zijn van de auteur van dit stukje: Nienke, the first timer :-)).

DAG 4

Op dag 4 zijn we voor 11 uur uitgecheckt bij het Orlando Metropolitan Resort en hebben we de taxi genomen naar ons volgende hotel: Days Inn International. Daar aangekomen bleek er al een kamer gereed, dus konden we gelijk inchecken en weer op pad. De kamers zijn in dit hotel wat kleiner maar voldoen prima. We zitten op de begane grond rondom een piepklein zwembad, haha. Door de vroege incheck hadden we veel tijd over en besloten we naar Seaworld te gaan. Het is een erg frisse dag ineens trouwens, zo rond de 10 graden, met een straffe wind waardoor de gevoelstemperatuur ongeveer 5 graden is, brrrr. Het zonnetje maakt gelukkig een hoop goed :-).

Seaworld is deze dag nog behoorlijk druk, maar alles loopt eigenlijk goed door. Het park sluit om 19 uur en in die 6 uurtjes hebben we toch van alles gezien. Van de Nautilus Theater (show in circus stijl met fantastische decors) circus-seaworld.jpg via de Whale & Dolphin Theatre (show met dolfijnen, kleinere walvissen, en zelfs papegaaien en een gier!) dolfijnen-verslag.jpg dolfijnenshow-2.jpg naar de Kraken (enorm hoge achtbaan met veel overdekop-ganers, jiehoe). Toen we in de Kraken omhoog getakeld werden bleef ons karretje trouwens halverwege (en dat is zeer hoog, in een karretje zonder vloer, ieieieiek!) stilstaan, iemand had iets in zijn hand terwijl “loose items” niet mee aan boord mochten. Maar gelukkig maakte de “afdaling” alles goed! kraken.jpg Verder in het park ook Turtle Point, Dolphin Cove, Penguin Encounter, Shark Encounter, Stingray Lagoon stingray-lagoon.jpg , Manatee (zeekoeien) Rescue manatee-rescue.jpg en Pacific Point pacific-point.jpg (zeeleeuwen en zeehonden) bezocht. Echt super al die dieren met zoveel ruimte! Vooral de pinguins en de manatee’s waren prachtig. Als afsluiter van het park naar Shamu’s Stadium. Deze orka show vonden we een beetje saai, wel geinig dat iedereen vooraan zeiknat wordt, maar dat is het eigenlijk, met een paar mooie sprongen.

‘s-Avonds rond 21.15 na een lange erg frisse wandeling over International Drive “gedineerd” bij Pizza hut :-D.

DAG 5 en 6

Dag 5 staat staat vooral in het teken van kou, straffe wind en weliswaar zon maar barkoud, brrrrr. Gevoelstemperatuur in vandaag 1 graad celsius. Daarbij komt dat we er die ochtend achter komen dat we de jassen en Pat zijn dikke trui in het vorige hotel kamer-metropolitan.jpg vergeten zijn, dus om 9 uur die kant eerst op met de I-ride. (Ideale busdienst die kilometers lang op en neer rijdt over de International Drive voor slechts 1 dollar p.p.). Gevonden! en daarna naar Universal. Voordat we in Island of Adventure aan komen is het door de vertraging van de vergeten kledingstukken toch al begin van de middag, maar doordat het koud is is het een stuk rustiger dan eerder deze week. Nienke (ja echt, maar in de rij krijg ik al spijt) wil nog een keer in Jurassic Park en Pat is van mening dat we daar niet nat van worden, want dat werden we de vorige keer ook niet. Ware het niet dat we dit keer voorin het karretje gezet worden en dat naast ons (met een lege stoel tussen ons in) een “vrij” forse man zit en zwaartekracht laat niet met zich sollen. Bij de val naar beneden gutst de halve rivier dus ons bootje in en wij zijn echt zeiknat. En dat is nog kouder! brrrrr! Wel een erg leuke foto aan overgehouden :-). Dan maar naar Universal Studio’s, want daar zijn veel binnen atracties, haha. Nog snel een express pass halen, zodat we niet steeds in lange rijen staan. In die 4 uurtjes toch de Jimmy Neutron (film alsof je erbij bent, pat vindt het geinig, nienke wordt er misselijk van), Twister (show alsof je in een orkaan terecht komt, mooi gemaakt), The Mummy, Jaws (wateratractie waarin je echt niet nat wordt, leuk!), Men in Black (atractie waarin je op aliens moet schieten, erg suf) ET (atractie, echt super mooi gemaakt) en Terminator 3D (film met extra’s, leuk actief). Daarna heerlijk gegeten bij het Hard Rock Cafe.

Dag 6 lijkt weer net zo koud als gisteren, maar in de middag blijkt het weer gelukkig wat warmer. We ontbijten, nou ja brunchen, bij Denny’s diner. Echt Amerikaanse tent met een goed en erg lekker ontbijt. dennys-diner.jpg Met een vol buikie nog even langs een paar winkels die we eerder gezien hebben onderweg en daar aangekomen om half twaalf een bioscoop inspringen waar we I am Legend kijken op het grootste IMAX filmdoek wat ik ooit gezien heb. Geen moment verveeld van de film, goed dus. Daarna toch nog eens naar Seaworld met de I-ride. Daar lekker rustig vandaag. Lekker rond gebanjeren, dolfijnen aaien (echt super!)dolphin-cove.jpg, langs de Polar Experience (tocht langs ijsberen, walrussen en  soort witte dolfijnen/walvis achtigen, leuk om de dieren te zien met zoveel bewegingsruimte), langs de enorme Clydesdale paarden en naar Pets Ahoy (show met allemaal huisdieren die trucjes kennen, opmerkelijk en erg grappig). Daarna rond 17 uur met de I-ride nog even naar Pr1me Outlet. Daar nog lekker shoppen en eten.

DAG 7

Dag 7 begint al goed, het weer is heerlijk. Wind is weg, zonnetje erbij en in een trui zonder jas zeer behaaglijk! Na het ontbijt bij Denny’s een wandeling naar Universal Orlando Resort maken samen-universal.jpg, dat is zo’n 20 minuten lopen vanaf dit hotel. Heel goed te doen dus, zeker met dit weer! Daar de laatste dag Universal (voor de overige dagen andere plannen) dus toch nog maar een express pass halen. Voor het eerst in de Spiderman (atractie in karretjes maar toch 3D film, heel erg leuk!), nog eens langs de Hulk, Shrek 4D (film, vermakelijk) Revenge of the Mummy en de Dueling Dragons dueling-dragons-1.jpg (2 achtbanen die langs elkaar en om elkaar heen draaien, super!) 3 keer! Een keer Fire dueling-dragons-2.jpg, een keer Ice en nog een keer Fire maar dan front row (eerste rij), echt spannend! Picture Al met al weer een zeer vermakelijke dag. Voor morgen hebben we busplaatsen gereserveerd naar Busch Gardens Africa in Tampa Bay. Daar is zelfs Pat nog niet geweest :-D.

DAG 8

Vandaag was het dan zover. Een park waar ik (Patrick) nog niet geweest was. Nienke uiteraard ook nog niet, aangezien dit haar eerste keer in Orlando is 😉 .

Busch Gardens Africa,Tampa.

Gisteren hadden we al een plaatsje in de bus gereseveerd, en maar goed ook. Toen we bij onze opstapplaats waren bij Universal  zat de bus al bijna helemaal vol. We moesten nog langs 1 plek om de laatste plaatsen op te vullen.

Onderweg werd nog een film getoond. Het grappige van de film was dat het een Disney film was (Camp Hope) , en dat bij een concurrent. Na ongeveer 1,5 uur rijden zagen we de achtbanen al. Dat beloofde veel goeds! Sinds mijn eerste keer in een achtbaan, Space Mountain, ben ik toch wel een beetje gek van achtbanen geworden. Dus een bezoek aan dit park kon ik niet overslaan. Waarom ik het de vorige 2x wel heb gedaan is me nu nog steeds een raadsel.  We hadden nu ook tickets (gekregen van mijn ouders), waarbij zowel de entree van SeaWorld en Busch Gardens als de shuttle-service inbegrepen waren.

Eenmaal aangekomen haalden we eerst meteen even de retourtickets, nu was het nog rustig bij de balie. In eerste instantie vonden we het wel jammer dat er niet zoiets was als een fastpass of expressticket, om zo de wachtrijen te vermijden. Nu weten we ook waarom…. er waren geen wachtrijen. Het langste wat we moesten wachten was 15 minuten! En dat was dan nog wel voor de stoeltjes lift. Een soort ski-lift die je het park overbracht. Toch wel eens fijn om niet minimaal een half uur in de rij te moeten staan.

We hadden gister al besloten om eerst met het treintje te gaan.

Zo konden wel alvast een indruk krijgen van het park. Je reed met de trein door de Serengeti. De dieren hadden genoeg ruimte om te bewegen en te leven.

Sommige dieren kwamen wel heel erg dicht bij het treintje.

Bij het eerst volgende station zijn we uitgestapt. Dit was in het gedeelte Congo. De eerste achtbaan stond al op ons te wachten: Kumba.
(op de foto op de achtergrond)
 We konden meteen instappen, en nog wel op de eerste rij! De eerste rij in een achtbaan geeft toch altijd een extra soort dimentie aan een rit. Jammer genoeg vinden een hoop mensen dat en is de wachttijd hiervoor ook vaak een stuk langer.
Het was een leuke ‘relaxte’ achtbaan. Hij liep ook lekker soepel en was redelijk lang. Niets bijzonders, gewoon leuk. Zeker als Sheikra op je staat te wachten!

Op naar Sheikra. Dit moest op voorhand toch wel de topper qua achtbanen zijn van deze vakantie. Nu wilde het feit dat we onderweg wat vogels tegen kwamen. Iedereen die Nienke een beetje kent, weet dat we daar dus eerst even langs moesten. (Zelf denk ik ook dat Nienke een beetje meer tijd nodig had om zichzelf te overtuigen om toch maar mee te gaan in Sheikra 😉  ).
Bij de vogels kon je nectar kopen en dan kwamen de vogels op je hand zitten om je bakje leeg te lurken. Om extra tijd te winnen deed Nienke dit dus ook… Wat drinken die vogels langzaam! Zeker als je ziet met wat voor vaart die beesten schijten. Het spuit er echt uit en je moet echt opletten om die uitwerpselen te ontwijken.

Eindelijk was het bakje leeg en konden we nu naar Sheikra. Hier had ik toch al een tijdje naar uitgekeken. Eerst Nienke nog een beetje moed in praten en gezegd dat het echt wel veilig was om zo steil naar beneden te vallen. Uiteindelijk ging ze mee, op de voorwaarde dat we niet op de eerste rij zouden gaan zitten. Daar kon ik wel mee leven. Zelfs ik werd al een beetje zenuwachtig voordat we instapten. Dat had ik al een tijd niet meer meegemaakt. Eenmaal in de achtbaan werden we omhoog getakeld. Wat opzich ook al heel apart was. Je ligt namelijk bijna plat op je rug. De makers zullen wel gedacht hebben: steil naar beneden, dan ook steil omhoog! Eenmaal boven ga je een kleine bocht om, om daar zo’n 4 seconden de afgrond in te kijken….tot dat je wordt los gelaten en met een behoorlijke snelheid naar beneden valt WAUW! echt super. Snel een looping in en daarna nog een keer zo’n val om het af te leren.

Hierna door een waterbak om wat omstanders af te koelen en dat was hem alweer.

Qua afstand een vrij korte baan, maar wat een ervaring. Tot nu toe de spannendste achtbaan waar ik in heb gezeten. Voor Nienke ook meteen de laatste keer. Ze vond het net even te spannend.

Tijd om even wat te eten. Echt gezonde dingen zijn moeilijk te vinden in pretparken, en dat is hier niet anders. Dus het werd een pizza slice die geserveerd werd met patat.. hoe kom je erop… Was niet echt een toppertje, dus hebben we de helft maar weggegooid. Het gratis bier wat je kon proeven (2 bekers p.p.p.d) maakte weer een hoop goed.

Nu was het tijd voor de houten achtbaan:Gwazi.

Ook hier bijna geen wachtrij. Je zit hier met z’n 2-en naast elkaar en er rijden 2 banen tegelijkertijd, Lion & Tiger. Nu weet ik uit ervaring dat houten achtbanen niet echt soepel rijden, maar om zo door elkaar geschud te worden! We werden er melig van en moesten eigenlijk alleen maar lachen door al dat geschud. Deze achtbaan was wel weer redelijk snel voor een houten variant.

Omdat de tijd toch wel aardig begon op te schieten, liepen we meteen door naar Montu.

Dit is een achtbaan waar je onderhangt. Wat een aangename verrasing was deze baan zeg! Erg soepel en redelijk lang. Ook de snelheid was dik in orde. Halverwege zei ik al tegen Nienke dat ik hem nog een keer wilde doen. Maar dan op de eerste rij. Nienke had niet zo heel veel behoefte om nog een keer mee te gaan, maar omdat het de laatste keer was van deze vakantie, ging ze toch maar mee. We hadden nog ongeveer 15 minuten voordat we naar de bus moesten, werd dus een beetje krap om in de eerste rij te gaan zitten. Want daar stond wel een kleine wachtrij. We besloten om op rij 2 te zitten. Toen we aan de beurt waren om in te stappen was er op rij 1 en op rij 2 nog 1 stoel vrij. Nienke zei tegen me dat ik maar op rij 1 moest gaan zitten en dat zij deze ronde wel oversloeg. Ze had al wat last van haar hoofd gekregen van de vorige rit. Dus zo gezegd zo gedaan. Het was een super afsluiting van de achtbanen deze vakantie. Een ieder die in Busch Gardens komt moet een keer op de eerste rij gaan zitten in Montu! Heerlijke rit!

Voor zover dag 8 in Busch Gardens. Een ruim opgezet pretpark gecombineerd met een dierentuin. Wat voor mijn gevoel hier beter is gelukt dan bij Animal Kingdom. Het is even een stukje rijden vanuit Orlando maar zeker de moeite waard, mits je van achtbanen houdt. Want de andere attracties zijn niet echt bijzonder.

Morgen nog even shoppen her en der, en dan is onze zeer geslaagde vakantie afgelopen.Helaas.

DAG 10 – NAAR HUIS..

Even een kleine update vanuit New York-JFK. Net een goede vlucht gehad vanaf Orlando en we wachten nu op de volgende vlucht. Leuk om de Empire State Building weer te zien. Toch al weer bijna een jaar terug dat we daar op hebben gestaan.

We zitten nu in een barretje waar ik geniet van een echt Hollands biertje, even weer in de “thuis” stemming komen. Als alles volgens plan verloopt, dan landen we om 07:30 in Amsterdam. Tot straks! 😀